Wspomaganie rozwoju szkół w Gminie Miejskiej Kraków
Programy
Informacje o projekcie
Wartość: | 1 718 639,35 PLN |
Wartość dofinansowania: | 1 718 639,35 PLN |
Jednostka Realizująca: | Wydział Edukacji UMK Krakowski Ośrodek Terapii |
Okres programowy: | 2007-2013 |
Temat: | Edukacja, |
Kategoria: | nieinwestycyjny |
Stan: | zrealizowany |
Realizacja od: | 2013-- |
Realizacja do: | 2015-- |
Opis projektu
Z inicjatywy Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) od 2010 r. prowadzony był projekt pn. „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół", którego celem było opracowanie nowych form wspomagania pracy szkół i doskonalenia nauczycieli.
Podstawowymi formami wsparcia proponowanymi przez ORE były sieci współpracy i samokształcenia oraz procesowe wspomaganie pracy szkół. Szkoły wspomagane były według planów przygotowywanych na podstawie opracowanych przez ORE ofert doskonalenia. Kluczową postacią w procesowym wspomaganiu rozwoju szkół był Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE), który pracuje na rzecz szkoły, wspiera ją i jest odpowiedzialny za realizację rocznego planu wspomagania. Inną, wspomnianą wcześniej formą wspomagania szkół były sieci współpracy i samokształcenia, czyli międzyszkolne zespoły nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Ich celem było wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem platformy internetowej, jak i osobistych spotkań.
Projektowi systemowemu ORE towarzyszyły projekty konkursowe w ramach Działania 3.5 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Były one prowadzone przez powiaty, a ich zadaniem było sprawdzenie w praktyce wypracowanych przez ORE rozwiązań. Wśród wniosków złożonych w konkursie zostało pozytywnie rozpatrzonych 76, w tym wniosek krakowski. Projekt pn. „Wspomaganie rozwoju szkół w Gminie Miejskiej Kraków" zakładał zmianę obecnego systemu doskonalenia nauczycieli poprzez odejście od wspomagania indywidualnego nauczyciela w oderwaniu od potrzeb szkoły, a w zamian za to przyjęcie perspektywy potrzeb konkretnej placówki, w której zatrudniony jest nauczyciel. Pozwoliło to w praktyce na zwiększenie skuteczności podejmowanych działań, ponieważ nauczyciele odbywali szkolenia w zakresie zgodnym z potrzebami szkoły, a zdobyte umiejętności i wiedza zostały potem wykorzystane w codziennej pracy.
Nauczyciele, uczestnicząc w procesie diagnozy i określeniu pożądanych kierunków rozwoju szkoły, identyfikowali się z podjętymi ustaleniami i chętniej brali udział w szkoleniach oraz innych formach doskonalenia.
Do krakowskiego projektu zakwalifikowano 70 szkół, w tym: 33 szkoły podstawowe, 18 gimnazjów, 9 liceów ogólnokształcących, 7 techników i 3 zespoły szkół zawodowych.