Rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS) poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta Krakowa
Programy
Informacje o projekcie
| Wartość: | 66 867 488,71 PLN |
| Wartość dofinansowania: | 46 209 240,17 PLN |
| Beneficjent: |
Gmina Miejska Kraków |
| Jednostka Realizująca: |
Zarząd Dróg Miasta Krakowa |
| Okres programowy: | 2021-2027 |
| Temat: | Drogi i transport, |
| Kategoria: | inwestycyjny |
| Stan: | w trakcie realizacji |
| Realizacja od: | 2025-12-1 |
| Realizacja do: | 2029-12-31 |
Opis projektu
Celem projektu jest poprawa efektywności komunikacji zbiorowej poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej na terenie Krakowa. Rozwijany system ITS zoptymalizuje zarządzanie ruchem drogowym w wyniku wykorzystania zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych, co wpłynie na lepsze monitorowanie i analizowanie sytuacji na terenie miasta w czasie rzeczywistym. Transport publiczny uzyska uprzywilejowanie i zostanie usprawniony, a korzystanie z komunikacji zbiorowej stanie się bardziej atrakcyjne po instalacji tablic zmiennej treści z informacją pasażerską na przystankach. Umożliwi to pasażerom śledzenie aktualnego czasu przyjazdu i odjazdu autobusów, co zwiększy poziom zaufania i poprawi komfort podróżowania.
W wyniku realizacji projektu powstanie rozbudowany cyfrowy system transportu miejskiego, a Kraków postrzegany będzie jako miasto nowoczesne, rozwijające się w idei SMART CITY.
Beneficjenci projektu:
Beneficjentami projektu będą wszyscy użytkownicy miasta, zarówno jego mieszkańcy, jak i osoby odwiedzające. Wszystkie grupy skorzystają z efektów realizacji projektu ze względu na dostępność uprzywilejowanej komunikacji miejskiej, która usprawni poruszanie się po Krakowie, zwiększy punktualność realizacji kursów komunikacji autobusowej, co z kolei będzie odczuwalną korzyścią dla wszystkich użytkowników.
Ponadto, z efektów realizacji projektu skorzysta podmiot odpowiedzialny za zarządzanie transportem zbiorowym oraz władze miasta. Wykorzystanie funkcjonalności inteligentnych rozwiązań pozwoli na budowanie konkurencyjnej pozycji komunikacji miejskiej względem transportu indywidualnego. Wdrożenie projektu zapewni także rzetelne źródło informacji w zakresie transportu publicznego, dzięki czemu możliwe będzie podejmowanie dalszych działań usprawniających.
Budżet:
Całkowita wartość projektu: 66 867 488,71 zł, w tym 46 209 240,17 to wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, a 20 658 248,54 zł to wartość środków budżetu miasta.
Umowa o dofinansowanie nr FENX.03.01-IP.02-0011/24-00 została podpisana 7 sierpnia 2025 roku. Środki UE pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027, Działania 3.1 „Transport miejski”
Zakres projektu:
Zakres rzeczowy projektu obejmuje działania na rzecz wzmocnienia roli autobusowej komunikacji miejskiej i jest realizowany wspólnie na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Zarząd Transportu Publicznego oraz Wydział Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury. Szczegółowe zadania dotyczą:
1. Doposażenia wymiany sterowników sygnalizacji świetlnej: wymiana przestarzałych, doposażenie istniejących sterowników w nowoczesne urządzania umożliwiające integrację z systemem ITS, dzięki czemu wsparty zostanie priorytet dla komunikacji publicznej, adaptacyjne sterowanie ruchem oraz zdalne sterowanie i monitoring, co wpłynie na poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego w Krakowie.
2. Zainstalowania na wybranych przystankach autobusowych tablic dynamicznej informacji pasażerskiej: doposażenie 302 punktów przystankowych, w tym 293 w tablice LED 5-linijkowe i 9 tablic LED 10-linijkowych, które będą wyświetlać dane w czasie rzeczywistym, urządzenia wyposażone będą w przycisk dla osób niedowidzących aktywujący zapowiedź głosową, a same komunikaty wyświetlane będą również w języku angielskim.
3.Rozbudowy systemu kontroli wjazdu na wlotach do stref ruchu ograniczonego: wyposażenie kolejnych 8 lokalizacji w kamery technologii ANPR, które umożliwi lepszą realizację zadań służących ograniczeniu wjazdu pojazdów bez wymaganych uprawnień do wyznaczonych stref ograniczonego ruchu na terenie miasta Krakowa, co wpłynie na zmniejszenie liczby pojazdów poruszających się w ścisłym centrum miasta.
4. Rozbudowy systemu kontroli przejazdu na wybranych buspasach: doposażenie w nowe kamery ANPR Systemu Monitoringu Buspasów pozwalającego na bezpośrednie i automatyczne kontrolowanie pojazdów poruszających się po pasach dla autobusów, jednocześnie system pozwoli pozyskiwać dane usprawniające proces analizy i oceny warunków ruchu pojazdów komunikacji miejskiej, dodatkowo w ramach tego zadania podjęte zostaną działania w celu przygotowania i udostępniania narzędzia służbom posiadającym uprawnienia do kontroli pojazdów, co pozwoli na nakładanie i egzekucję kar za naruszenia przepisów w zakresie nieuprawnionego korzystania z buspasów przez pojazdy transportu indywidualnego.
5. Rozszerzenia systemu pozyskiwania i obróbki danych ruchowych: uzupełnienie istniejącego systemu kamer analizującego ruch pojazdów, co wraz z danymi z kamer monitorujących buspasy i danych z pojazdów pozwoli na analizę warunków ruchu i ocenę jakości funkcjonowania krakowskiej komunikacji miejskiej w porównaniu do komunikacji indywidualnej.
6. Rozbudowy, doposażenia i wymiany, w niezbędnym zakresie, istniejącej infrastruktury technicznej o elementy wymagane do wykonania zadań projektu: rozbudowa oraz przebudowa miejskiej sieci światłowodowej w celu zapewnienia bezpiecznego przesyłu danych pomiędzy istniejącymi i nowymi elementami rozbudowywanych systemów, ponadto wykonane zostaną też wszelkie niezbędne prace w zakresie instalacji urządzeń przy drogach, przygotowanie i uzgodnienie dokumentacji projektowej, doprowadzenie zasilania czy przeprowadzenie montażu infrastruktury towarzyszącej.
Zasady zgłaszania nieprawidłowości:
Instytucja Zarządzająca dla Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 wdrożyła i udostępniła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych.
Zgłoszenia potencjalnej nieprawidłowości można dokonać za pomocą:
- poczty tradycyjnej – w postaci przesyłki listowej na adres Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa,
- skrzynki nadawczej ePUAP Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Centrum Unijnych Projektów Transportowych lub z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej,
- formularza internetowego e-Nieprawidłowości, dostępnego na stronie internetowej feniks.gov.pl,
- mechanizmu sygnalistycznego rozumianego jako dedykowany adres email: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl, rownosc.feniks@mfipr.gov.pl,
- doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej , ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.