Projekty rozwiń menu
Serwis uzywa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

SlowFood-CE: Culture, Heritage, Identity and Food

Programy

Informacje o projekcie

Logo projektu: logo
Wartość: 1 411 717
Wartość dofinansowania: 1 199 959
Beneficjent:

Gmina Miejska Kraków

Okres programowy: 2014-2020
Temat: Kultura, Turystyka,
Kategoria: nieinwestycyjny
Stan: zrealizowany
Realizacja od: 2017-6-1
Realizacja do: 2020-5-31

Opis projektu

Historia projektu

Działania projektowe w SlowFood-CE wynikają z poprzednich działań, realizowanych w latach 2012-2014. Wydział ds. Turystyki (wtedy Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta) realizował projekt CENTRAL MARKETS. Celem projektu było stworzenie produktu turystycznego opartego o tradycyjne i atrakcyjne dla turystów place targowe w centrum Krakowa (Stary i Nowy Kleparz, UNITARG pod Halą Targową, Plac Nowy, Plac na Stawach, Rynek Dębnicki). Projekt spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem spółek kupieckich zarządzających placami, mediów oraz samych turystów - w zgodnej opinii zarządców targowisk zwiększyła się liczba turystów (przede wszystkim zagranicznych) odwiedzających place.

Na początku 2015 r. Kraków został zaproszony do grupy partnerów przygotowujących nowy projekt, który – ze względu na bliskość merytoryczną – jest naturalną kontynuacją, ale też rozszerzeniem projektu CENTRAL MARKETS.

Cel Projektu

Celem projektu była prezentacja miast i regionów Europy Środkowej poprzez wspólną tradycję kulinarną, z wyeksponowaniem kulturotwórczej funkcji produktów żywnościowych oraz ich roli dla zachowania i pielęgnowania lokalnej tradycji. Dzięki realizacji projektu opracowano – w formie dokumentów strategicznych i działań pilotażowych – ofertę produktową dla turystyki przyjazdowej opartą o wspólną tradycję kulinarną i idee ruchu SLOW FOOD.

Dzisiaj Slow Food to organizacja, a zarazem idea i ruch społeczny skupiający osoby zainteresowane ochroną tradycyjnej kuchni różnych regionów świata i związanych z tym upraw rolnych i nasion, zwierząt hodowlanych i metod prowadzenia gospodarstw, charakterystycznych dla tych regionów. Powstała jako akt protestu wobec fast-foodu, a wydarzeniem, które uznaje się za początek SLOW FOODU było otwarcie lokalu Mc Donalda przy Hiszpańskich Schodach w Rzymie.

Obecnie Slow Food liczy ponad 150 tysięcy zarejestrowanych członków w ponad 150 krajach świata, a liczbę sympatyków ruchu szacuje się w milionach.

Partnerstwo

Lider projektu: Stowarzyszenie SLOW FOOD (Włochy)

Partnerzy Projektu:

Miasto Wenecja, Uniwersytet Nauk o Gastronomii (Bra) –Włochy

Miasto Dubrownik, Stowarzyszenie Kinookus (Dubrownik) – Chorwacja

Centrala Ruchu Turystycznego Brno-Południowe Morawy, Slow Food Brno – Czechy

Miasto Kecskemet, Stowarzyszenie Tradycji Regionu Kiskunság - Węgry

Miasto Kraków – Polska

Budżet projektu

Całkowity budżet projektu (2017-2020) – 2 520 000 Euro (w tym 75% lub 85% ze środków UE – dla Krakowa 85%). Budżet Krakowa (2017-2020) – 310 205 Euro, w tym: 263674,25 EURO (85%) ze środków UE i 46 530,75 Euro (15%) wkładu własnego. Projekt realizowany był w formule refundacji wydatków przez Program.

 

 

Rezultat

Działania priorytetowe dla Krakowa

W realizacji projektu zaproponowano podejście rozwijania działań odpowiadających swym zakresem tematyce projektu, już realizowanych przez Wydział ds. Turystyki, oraz ich finansowanie ze środków UE.

Najważniejsze kierunki działań:

- Dalsza promocja tradycyjnych miejskich placów targowych – działanie zapoczątkowane w projekcie UE „CENTRAL MARKETS” (2012-2014), wymagające kontynuacji.

- Rozwój idei SLOW QUARTER, zapisanej w Strategii Rozwoju Turystyki, zakładającej stworzenie w wybranych dzielnicach miasta (Podgórze, Kazimierz, Zabłocie) enklaw „slow turystyki” opartej o lokalne produkty, oryginalne rzemiosła, ciekawą ofertę kulturalną i gastronomiczną.

 

Finalnym efektem projektu było przygotowanie, wspólnie z szeroko rozumianą branżą gastronomiczną i „slow”, kulinarnego turystycznego produktu Krakowa opartego o bogatą tradycję kuchni królewskiej, dworskiej i mieszczańskiej, obejmującego m.in. degustacje i stałe oferty w restauracjach, szlaki tematyczne (np. street food, kuchnia królowej Bony, kuchnia Galicji, itp.), wydawnictwa promocyjne i informatory turystyczne.

 

Te działania były szczególnie ważne w związku z faktem, że Europejska Akademia Gastronomiczna, przyznając po raz pierwszy tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej 2019 wybrała właśnie Kraków. Nasze Miasto zasługuje na ten tytuł. Dobre przepisy, doskonałe produkty pochodzące od lokalnych dostawców, a przede wszystkim miła i gościnna atmosfera.

 

Od lat Kraków promuje dobrą gastronomię. Akcja Rekomendacja Krakowskich Restauracji Miasta miała już 11 edycji. Od lat zapraszamy krakowian i turystów na festiwal pierogów.

Ale mamy też nowości – Krakowskie Zapusty, gdzie podtrzymujemy krakowską tradycję smażenie chrustu oraz Święto Obwarzanka. Ujęcie Święta Obwarzanka w działaniach projektu SlowFood-CE pozwoliło wykreować cykliczne, wieloletnie wydarzenie kulinarne związane z dziedzictwem Miasta Krakowa dla mieszkańców oraz turystów.

 

Działania pilotażowe projektu pozwoliły na:

- promocję dziedzictwa kulinarnego Krakowa oraz krakowskich produktów regionalnych;

- promocję i wykorzystanie produktów lokalnych do wykreowania nowoczesnych potraw;

- promocję celebracji wspólnych posiłków, rodzinnego zasiadania przy stole, gościnności oraz kultury spożywania posiłków.