Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki
Programy
Informacje o projekcie
Wartość: | 57 332 848,30 PLN |
Wartość dofinansowania: | 28 284 529,74 PLN |
Beneficjent: | Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie |
Jednostka Realizująca: | Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie |
Okres programowy: | 2014-2020 |
Temat: | Kultura, Edukacja, |
Kategoria: | inwestycyjny |
Stan: | zrealizowany |
Realizacja od: | 2014-8-1 |
Realizacja do: | 2021-6-31 |
Miejsce realizacji: | Św. Wawrzyńca 15, kraków Pokaż na mapie |
Opis projektu
Głównym celem projektu jest ochrona i wykorzystanie dziedzictwa kulturowego zabytkowych obiektów zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na rzecz rozwoju oferty kulturalno-edukacyjnej dla społeczeństwa, bazującej na tym dziedzictwie.
W wyniku realizacji projektu powstanie ponad 5800 m2 powierzchni użytkowej, która zostanie przeznaczona na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających. Ważnym zakresem inwestycji jest również adaptacja piwnic i przestrzeni podziemnej zaplecza zajezdni tramwaju elektrycznego w hali D. Ponadto mają zostać wyeksponowane niedostępne do dziś elementy elektrowni zakładowej, które produkowały energię elektryczną dla pierwszych krakowskich tramwajów elektrycznych. Konieczne jest również wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych dla zakończenia procesu rewaloryzacji i adaptacji zabytkowej zabudowy.
W budynku dawnej wozowni - największej sali ekspozycyjnej budynku D, planowane jest urządzenie wystawy związanej z historią polskiej motoryzacji. Będzie to rozwinięcie prezentowanej już ekspozycji „Moto-kultura”.
W ramach realizacji projektu zostanie częściowo odtworzony oryginalny odcinek podtorza w części zachodniej hali. Na oryginalnej konstrukcji podtorza będzie znajdować się replika najstarszego krakowskiego tramwaju elektrycznego wąskotorowego. W jej wnętrzu będą odtwarzane filmy czy materiały archiwalne związane z rozwojem krakowskich linii tramwajowych. Eksponowane będą również inne obiekty, np. najstarszy krakowski tramwaj konny typ „letni” z 1882 roku. Stworzą one pierwszą część wystawy poświęconej rozwojowi miasta z punktu widzenia zmian w obszarze inżynierii miejskiej, urbanizacji i ich wpływu na poziom życia mieszkańców. Przeszklona zostanie również oryginalna część kanałów rewizyjnych.