O nas
W styczniu 2007 roku w Urzędzie Miasta Krakowa powstało Biuro Funduszy Europejskich. Jego podstawowym zadaniem była koordynacja, monitorowanie oraz nadzór nad przygotowaniem projektów przez wydziały i jednostki organizacyjne Urzędu Miasta oraz nad zgłoszeniem ich do dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.
W wyniku reorganizacji Urzędu Miasta Krakowa, od dnia 1 stycznia 2019 roku rozpoczął działalność Wydział Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, w skład którego wszedł Referat Funduszy Europejskich, a od lutego 2024 roku dodatkowo Referat Projektów Międzynarodowych. Podstawowym celem tych referatów jest koordynacja procesu pozyskiwania i wykorzystywania środków unijnych na realizację projektów zarówno inwestycyjnych jak i nieinwestycyjnych, których beneficjentem jest Gmina Miejska Kraków.
Wydział Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji w strukturze organizacyjnej UMK:
I Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa
Dyrektor Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji
Podział na wewnętrzne komórki organizacyjne oraz szczegółowy zakres działania Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji reguluje Zarządzenie PMK nr 551/2024 z dnia 22 lutego 2024 r.
Z dokumentu tego wynikają następujące zadania Referatu Funduszy Europejskich w odniesieniu do projektów unijnych:
1. pozyskiwanie i analiza informacji o istniejących źródłach finansowania z funduszy zewnętrznych w zakresie możliwości ich wykorzystania przez komórki organizacyjne UMK, miejskie jednostki organizacyjne;
2. rozpoznawanie potrzeb komórek organizacyjnych UMK, miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie potrzeby pozyskania środków z funduszy zewnętrznych;
3. pomoc i konsultacje w zakresie przygotowania i aplikacji projektów do pozyskania dofinansowania w ramach funduszy zewnętrznych;
4. pomoc i konsultacje przy wdrażaniu i rozliczaniu projektów współfinansowanych w ramach funduszy zewnętrznych;
5. konsulting obejmujący indywidualną współpracę z komórkami organizacyjnymi UMK oraz miejskimi jednostkami organizacyjnymi i miejskimi spółkami od podjęcia decyzji o przygotowaniu wniosku do jego ostatecznego rozliczenia;
6. koordynowanie procesu aplikacyjnego dla projektów planowanych i realizowanych w ramach obowiązującej Strategii ZIT dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi Instytucji Zarządzających i Pośredniczących dla odpowiednich programów unijnych;
7. bieżąca analiza dokumentów programowych, strategii, wytycznych oraz innych dokumentów związanych z wdrażaniem przedsięwzięć unijnych. Koordynacja i konsultacje z komórkami organizacyjnymi UMK, miejskimi jednostkami organizacyjnymi oraz spółkami miejskimi w zakresie zgłaszania uwag z ramienia Gminy Miejskiej Kraków do wyżej wymienionych dokumentów;
8. współpraca ze Stowarzyszeniem Metropolia Krakowska w ramach Zespołu Zadaniowego ds. współpracy metropolitalnej;
Z kolei zgodnie z ww. powołanym Zarządzeniem Referat Projektów Międzynarodowych ma następujący zakres działania:
1. pozyskiwanie i analiza informacji o istniejących źródłach finansowania ze środków zagranicznych w zakresie możliwości ich wykorzystania przez komórki organizacyjne UMK oraz miejskie jednostki organizacyjne celem realizacji projektów międzynarodowych;
2. rozpoznawanie potrzeb komórek organizacyjnych UMK oraz miejskich jednostek organizacyjnych w zakresie pozyskania zagranicznych środków finansowych oraz pomoc w poszukiwaniu partnerów zagranicznych celem realizacji projektów międzynarodowych;
3. konsultacje i współpraca dotyczące przygotowania dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do pozyskania dofinansowania ze środków zagranicznych na realizację projektów międzynarodowych;
4. konsultacje i współpraca przy przygotowaniu umów o dofinansowanie oraz aneksów do umów o dofinansowanie;
5. konsultacje przy rzeczowej i finansowej realizacji projektów przez komórki organizacyjne UMK oraz miejskie jednostki organizacyjne;
6. monitorowanie działań projektowych pod kątem ich zgodności z założeniami programowymi i projektowymi, a w szczególności z umową, wnioskiem aplikacyjnym i wytycznymi Lidera projektu;
7. współpraca z Liderami projektów, partnerami projektu oraz instytucjami rozliczającymi i kontrolującymi projekty;