Praktyczna gastronomia we współczesnej Europie

Programy
Informacje o projekcie
Wartość:
514 550,00 PLN
Wartość dofinansowania:
436 670,00 PLN
Jednostka Realizująca:

Zespół Szkół Gastronomicznych nr 2 w Krakowie

Okres programowy:
2007-2013
Temat:
Edukacja,
Kategoria:
nieinwestycyjny
Stan:
zrealizowany
Realizacja od:
2008-8-1
Realizacja do:
2010-8-31
Miejsce realizacji:
Zamoyskiego 6, Kraków Pokaż na mapie
Opis projektu

Pomoc w ramach projektu została skierowana do uczniów pochodzących z rodzin niezamożnych i patologicznych. Wychowawcy przeprowadzali indywidualne rozmowy zachęcające młodzież do udziału w szkoleniu, w którym każdego roku szkolnego udział wzięło 50 uczniów. W trakcie szkoleń  nauczyciele metodyczni oraz kucharze prowadzący zajęcia typowali po 5 osób wykazujących się najlepszymi umiejętnościami oraz predyspozycjami zawodowymi. Uczniowie ci wzięli udział w stażu zawodowym w miesiącach lipcu i sierpniu w restauracji "Hawełka" oraz Wawel Hotel Development. Szkolenia zawodowe realizowane były w dwóch rocznych cyklach. W każdym wzięło udział sześć grup (w sumie 50 uczniów) i odbyli szkolenie w trzech pracowniach gastronomicznych. Szkolenia miały miejscy raz w miesiącu po 4 godziny dla każdej z grup i realizowane były we współpracy z parterami projektu: Hawełka, Wawel Hotel Development, Stowarzyszenie Polskich Kucharzy i Cukierników z Regionu Małopolskiego. Kucharze zatrudniani przez restauracje oraz współpracujący ze stowarzyszeniem realizowali praktyczne szkolenia zawodowe przy wsparciu trzech nauczycieli zawodu.

Program szkoleń objął:

1. Ryby w kuchni Wspólnoty Europejskiej: ocena towaroznawcza wybranych ryb i ich obróbka wstępna oraz zastosowanie w produkcji gastronomicznej.

2. Wykorzystanie produktów zbożowych w produkcji potraw, szczególnie w kuchni włoskiej: różne odmiany ryżu i jego wykorzystanie do sporządzania potraw, zastosowanie kasz i makaronów, sposób podania potraw sporządzanych z udziałem produktów zbożowych.

3. Dziczyzna, mięso zwierząt i ptaków świata w europejskiej produkcji gastronomicznej: ocena towaroznawcza mięsa wybranych zwierząt, obróbka wstępna surowca, sposób podawania, dobór wina do potraw. 4

. Czekolada i marcepan w produkcji deserów: przygotowanie masy marcepanowej, barwienie i formowanie dekoracji, ocena towaroznawcza czekolady.

5. Karmel w produkcji deserów: technika sporządzania i przeciąganie karmelu, zastosowanie karmelu do produkcji elementów dekoracyjnych.

6. Karwing jako metoda dekoracji potraw.

7. Owoce i „ warzywa" morza na stołach Europy: ocena towaroznawcza wybranych owoców morza, przegląd niektórych glonów i ich charakterystyka, obróbka wstępna wybranych mięczaków, skorupiaków i glonów, zastosowanie w/w surowców w produkcji potraw.

8. Warzywa, owoce i grzyby świata w kuchni europejskiej: charakterystyka i ocena jakości, zastosowanie w produkcji potraw.

9. Sery Europy: charakterystyk asortymentu serów z mleka krowiego, koziego i owczego, różne zastosowanie serów w produkcji potraw, sposoby krojenia i podawania serów, dobór win.

10. Produkt tradycyjny w regionalnej kuchni polskiej: zapoznanie z polskimi produktami tradycyjnymi i regionalnymi, wykorzystanie w/w produktów w kuchni; małopolskiej (w tym góralskiej, krakowskiej), kaszubskiej, śląskiej, wielkopolskiej, kresowej.

W każdym miesiącu uczniowie uczestniczyli w czterogodzinnych szkoleniach zawodowego języka angielskiego z podziałem na grupy pod kątem posiadanych umiejętności językowych. Szkolenia były w pełni zintegrowane tematycznie z praktyczną nauką zawodu - uczniowie zapoznali się z nazwami produktów oraz narzędzi jakich używali podczas zajęć praktycznych. Szkoła językowa prowadząca zajęcia przygotowała specjalny słownik oraz repetytorium z języka angielskiego w gastronomii w wersji elektronicznej, które zostały  rozdane uczestnikom szkolenia na nośnikach CD.