górne tło

INTERREG świętuje – projekt CENTRAL MARKETS nagrodzony!

Unijny mechanizm INTERREG, znany też jako Europejska Współpraca Terytorialna obchodzi w tym roku 25 urodziny. Podczas zorganizowanej w Luksemburgu jubileuszowej konferencji (15-16.09.2015) nagrodzone zostały najciekawsze projekty współpracy, a wśród nich CENTRAL MARKETS, realizowany m.in. przez Miasto Kraków. Być może to dobry prognostyk w zbliżających się kolejnych wspólnotowych konkursach?

Bez INTERREGU nie byłoby projektów współpracy transgranicznej, międzyregionalnej oraz międzynarodowej pomiędzy miastami i regionami z krajów Unii Europejskiej. To właśnie z tej ostatniej możliwości, współpracy międzynarodowej, w ramach Programu dla Europy Środkowej (CENTRAL EUROPE) z sukcesami korzysta Kraków. Dzięki projektowi SECOND CHANCE udało się ożywić przestrzeń dawnej zajezdni (a dziś Muzeum Inżynierii Miejskiej) na Kazimierzu. Z kolei realizowany w latach 2012-2014 projekt CENTRAL MARKETS skupiony był na promocji tradycyjnych placów targowych – prawdziwego skarbu i żywego dziedzictwa kultury Krakowa. Projekt realizowany wspólnie z 8 partnerami z 5 krajów (m.in. włoskimi Wenecją i Turynem, słowacką Bratysławą i Mariborem w Słowenii) dał Krakowowi możliwość  stworzenia nowego produktu turystycznego związanego z targowiskami położonymi najbliżej turystycznego centrum miasta. Były to: Stary i Nowy Kleparz, UNITARG pod Halą Targową, Plac Nowy na Kazimierzu, Plac na Stawach i Rynek Dębnicki. Na dwóch z nich zorganizowano festiwale „Krakowskim targiem”, pod tą samą nazwą zorganizowano też grę miejską oraz nietypowe zwiedzanie miasta w formie questu (mapki nadal można pobrać w miejskich punktach informacji turystycznej). Dzięki badaniom ankietowym spółki kupieckie zarządzające placami poznały lepiej swoich klientów: ich zwyczaje zakupowe, preferowane produkty, a także pomysły na poprawę jakości handlu na targowiskach.

W ponad rok po zakończeniu działań, CENTRAL MARKETS, jako jeden z zaledwie pięciu projektów finansowanych w ramach całej inicjatywy INTERREG został zaproszony do prezentacji podczas wspomnianej jubileuszowej konferencji w Luksemburgu. Wyróżnienie okazało się jeszcze większe, gdy po prezentacji CENTRAL MARKETS zdobył drugie miejsce w plebiscycie uczestników konferencji na najciekawsze przedstawienie działań projektowych.

Niewykluczone, że sukces projektu CENTRAL MARKETS uda się już niebawem przekuć na kolejne europejskie dofinansowanie: wspólnie ze Stowarzyszeniem SlowFood i innymi europejskimi miastami Kraków aplikuje o unijne środki na realizację projektu SlowFood Culture, którego celem jest promocja lokalnej i regionalnej kuchni, podnoszenie jej jakości oraz promowanie szeroko pojętej kultury kulinarnej i jej roli dla kulturowego dziedzictwa miast i miejsc. Pierwszy etap oceny już za nami, krakowski projekt znalazł się z gronie 91 zaproszonych do dalszej selekcji (z 620 złożonych). Czy otrzyma dofinansowanie – dowiemy się na początku 2016 roku. Warto trzymać kciuki!