górne tło

Krakowskim Targiem 2.0

Festiwal placów targowych Krakowa powraca w nowej – wiosennej odsłonie. Wszystkich miłośników tradycyjnych targowisk zapraszamy 17 maja (sobota) na Stary Kleparz na drugą edycję wydarzenia pod hasłem „Krakowskim Targiem 2.0". Początek festiwalu: godz. 10:00.

Podczas pierwszej edycji Festiwalu (w październiku ub. roku) było wspólne gotowanie zupy dyniowej na Placu Nowym i kulinarny pojedynek kupców i blogerów. Tym razem, na Starym Kleparzu, królować będą sałatki - przecież wiosna to czas nowalijek.

Na drugą edycję festiwalu tradycyjnych placów targowych kupcy zapraszają swoich stałych bywalców i turystów. – To właśnie licznie odwiedzający Kraków turyści stają się dziś szansą dla targowisk: już dziś wizyta na jednym z placów to obowiązkowy punkt dla wielu gości, przede wszystkim z zagranicy. Bo takie smaki i zapachy, jak na krakowskich targach trudno już dziś znaleźć w Europie Zachodniej, nie wspominając o USA, czy Japonii – podkreśla Katarzyna Gądek, Zastępca Dyrektora Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta.

W sobotę (17 maja) na Starym Kleparzu pojawią się kupcy z Placu na Stawach, Rynku Dębnickiego, Placu Nowego, UNITARGU pod Halą Targową, Nowego Kleparza oraz oczywiście gospodarze, czyli kupcy ze Starego Kleparza. Swoje kulinarne umiejętności w specjalnym pokazie i konkursie zaprezentują uczniowie szkół gastronomicznych, których zadaniem będzie przygotowanie prawdziwie wiosennych sałatek. Oczywiście z produktów kupionych na jednym z krakowskich targowisk.

Spółka Kupiecka „Stary Kleparz", od wielu lat wspierająca Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych z Słabowidzących przy ul. Tynieckiej – do udziału w Festiwalu zaprosiła jego uczniów i absolwentów. Zaprezentują oni swoje talenty muzyczne, ale również... kulinarne. W specjalnym pokazie pod wiele mówiącym tytułem „Kulinarna randka w ciemno" młodzież z Tynieckiej zmierzy się w pojedynku na sztućce z szefami kuchni krakowskich restauracji gotującymi z zasłoniętymi oczyma.

Majowy Festiwal jest częścią większego europejskiego wydarzenia. Europejskie miasta, wśród nich m.in. Barcelona, Wenecja, Turyn i Kraków realizujące obecnie europejskie projekty na rzecz ożywienia tradycyjnych targowisk rozpoczęły starania na rzecz ustanowienia nowego święta: Europejskiego Tygodnia Placów Targowych. W drugiej połowie maja odbędą się wydarzenia promujące tę ideę, a impreza „Krakowskim Targiem 2.0" jest jednym z nich.

Festiwal „Krakowskim Targiem 2.0" jest częścią realizowanego przez Urzad Miasta Krakowa projektu CENTRAL MARKETS Rewitalizacja i promocja tradycyjnych placów targowych w Centralnej Europie, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu dla Europy Środkowej. Celem projektu jest wypracowanie rozwiązań prowadzących do przywrócenia lokalnym placom handlowym właściwej dla nich kulturowej, ekonomicznej i turystycznej roli. Informacje na temat wydarzenia można znaleźć na stronie www.krakow.pl.