Innowacyjny, międzynarodowy projekt wspierania młodych przedsiębiorców wystartował w Krakowie.
To właśnie nasze miasto, obok sześciu innych w Europie, bierze udział w pionierskim programie akceleracyjnym, który ma opracować działania mające w przyszłości stanowić wzór dla rozwiązań w całej UE. CERIecon Playpark powstał w ramach realizacji „CERIecon - CENTRAL EUROPE Regional Innovation Ecosystems Network”, realizowanego w ramach Programu Interreg Europa Środkowa.
Założenia Playpark – Kraków oparte są na:
• wyposażonej przestrzeni fizycznej (pomieszczeniu/pomieszczeniach) dla rozwoju pomysłów i zakładania przedsiębiorstw,
• tworzeniu innowacji i rozwijaniu dobrych praktyk w połączeniu z:
• konkretnymi działaniami lokalnymi ukierunkowanymi na wyzwania związane z uruchamianiem działalności gospodarczej i jej rozwoju spowodowanymi regionalnymi uwarunkowaniami.
Koncepcja CERIecon Playpark ma na celu stworzenie optymalnego środowiska do generowania pomysłów, rozwoju, doskonalenia i przekształcania pomysłów w przedsiębiorców i młodych firmach w konkurencyjne i kompetentne organizacje gotowe na rynki i konkurentów.
To projekt międzynarodowy. Obok Krakowa biorą w nim także udział następujące miasta: Wiedeń, Wenecja, Stuttgart, Bratysława, Brno i Rijeka. W Krakowie obok Urzędu Miasta równorzędnym partnerem projektu jest Izba Przemysłowo Handlowa. Według założeń projektu, opracowane i testowane w ramach jego realizacji działania mają być w przyszłości wprowadzane w innych krajach UE.
Krakowski Playpark funkcjonuje w oparciu o współpracę ze Stowarzyszeniem Centrum B1. Wystartował w październiku 2017 roku. Umieszczony został w Nowej Hucie, na Osiedlu Centrum B1. Ulokowanie Playparku w tej właśnie dzielnicy wiąże się z planami Gminy na promocję Nowej Huty opartą m.in., na ukazywaniu jej potencjału dla start upów, budowaniu marki dzielnicy w oparciu o przedsiębiorczość i innowacyjność.
W Playparku start upy korzystają z możliwości udziału w szkoleniach dotyczących podstaw prawnych i organizacyjnych zakładania biznesu, ale także prezentacji produktu przed inwestorami, nawiązywania kontaktów oraz internacjonalizacji produktu. Uczestnicy szkoleni są nie tylko przez teoretyków, ale i praktyków – ludzi zajmujących się na co dzień kwestiami marketingu i PR, przedsiębiorcami działającymi w branżach high tech itp.
W Listopadzie 2017 roku uczestnicy Playparku wzięli udział w kilkudniowym wyjeździe do Playparku Rijeka, podczas którego nie tylko uczestniczyli w spotykaniach networkingowych z start upami z Chorwacji, ale też brali udział w szkoleniach, dotyczących między innymi podstaw crowdfundingu, czy tzw. „pitchingu”, czyli krótkiej prezentacji najważniejszych i najatrakcyjniejszych elementów produktu. Z kolei w pierwszych dniach grudnia w Krakowie gościli uczestnicy Playpark Brno, także uczestnicząc w spotkaniach networkingowych i szkoleniach z polskimi uczestnikami.
Obecnie przygotowywane są i realizowane dalsze szkolenia, m.in.:
• Warsztaty z "pitchowania" swojego startupu
• Relacje z inwestorami i rodzaje finansowania
• Analiza rodzajów działalności gospodarczej
• Wstęp do prawa o spółkach cywilnych i formach prowadzenia startupu
• Projekt i doskonalenie marki
• Rola mediów społecznościowych w XXI wieku i sposoby ich wykorzystania
• Budowanie wizerunku marki i administracja.
• Administracja mediów społecznościowych i marketing